יזמות בחצר הבית

עסק בחצר הבית הוא חלומם של אנשים רבים. האם זה כדאי? מה רמת הסיכויים להצלחה? מה היתרונות ומה החסרונות? יצאנו לשטח וביקרנו יזמים שהפכו את חצר ביתם, לעסק הפרטי שלהם.

בשנים האחרונות קשה להתעלם מהפרסומות הפוקדות את אמצעי המדיה השונים בעידוד פתיחת עסקים גדולים וקטנים. כידוע, מדינת ישראל לא נמצאת בראש רשימת המדינות שקל לפתוח בהן עסק, אך עם חשיבה נכונה ביד אחת ורצון עז ביד השנייה, בהחלט ניתן לפתוח עסק מצליח. בכתבה הבאה נתמקד בפתיחת עסק מהבית.

 

בימים אלו רבים האנשים שלא מרוצים מעבודתם כשכירים.  אולי זה השנים האחרונות שהביאו איתן יזמות ישראלית בלתי ניתנת לערעור, אולי זה הרצון העז להוכיח את עצמך ולהצליח ואולי זו המסקנה שאתה פשוט רוצה לעשות את מה שאתה אוהב, כעצמאי. 

 

פתיחת עסק זה תהליך מורכב ומאתגר, על אחת כמה וכמה כשפותחים עסק בחצר הבית. צריך להבין שהבית שלכם הופך למקום פתוח, שאנשים זרים יגיעו אליו, ופרטיותכם עלולה להיפגע במקצת.

 

לא כל אחד בנוי להקים עסק עצמאי. אז לפני שיוצאים למסע הארוך, מספר דברים שעליכם לעשות: 

 

  1. בניית תכנית עסקית מפורטת וראייה לטווח הארוך שהעסק אכן יכול להיות רווחי ומצליח. 
  2. מי קהל היעד שלכם? האם תוכלו לשווק את העסק בהצלחה ולגרום לאנשים להגיע אליכם? 
  3. האם אחריות, משמעת עצמית, שליטה זה חלק בלתי נפרד מכם? או לפחות משותפכם?
  4. להבין שהעסק כרוך במספר דברים, בניהם פגיעה בפרטיות כאמור, זמינות של 24/7 ועוד

 

נכון שהתהליך נשמע לעיתים מפחיד ומייגע, אך היום עומדים ברשותכם מספר גורמים שיכולים לסייע בפתיחת העסק הביתי. מאנשי מקצוע שיכולים להכווין אתכם כיצד לפעול, עד למשרדים ממשלתיים שיכולים להיות מפתיעים לטובה, ולעבור איתכם את התהליך. 

 

היזמות העסקית בשנים האחרונות קיבלה תאוצה גם במושבים והקיבוצים. כבר לא פשוט היום להתפרנס רק מחקלאות ובעקבות כך אפשר לראות עסקים שנפתחים ממש בחצר הבית. כמובן שיש תנאים והגבלות לגבי שעות הפעילות, התחשבות בשכנים, איסור על שימוש בחומרים מסוכנים וכד' אבל זה מאפשר לרבים לממש את החלומות שלהם. 

 

כך קרה גם בחצר של אריק וסמדר ממושב סלעית שבשרון. בני הזוג, מהמתיישבים הראשונים במושב, אשר במשך שנים עבדו בחממות וגידלו פרחים. בהמשך התפתחו לכיוונים שונים. אריק ניהל חברות גדולות בארץ ובחו"ל וסמדר היא אמנית רב תחומית  ובשלנית בעלת רזומה מקצועי עשיר.  

 

במסגרת עבודתו של אריק, בני הזוג ומשפחתם התגוררו וביקרו במקומות שונים בעולם. אריק השתתף, הנחה וניהל מאות ישיבות הנהלה ואירועים עסקיים ותמיד חלם להקים יום אחד מתחם אירוח להנהלות וצוותים של חברות לימי ישיבות מחוץ למשרד, ולימי גיבוש וכיף לעובדים.  

 

כך אחרי שנים של חוויות, יצר הזוג את פרויקט חייהם ונולד מתחם האירועים שלהם -  "Job&Joy" בחצר ביתם המטופחת שמשלבת חדרי ישיבות מאובזרים ומפנקים עם פינות ישיבה אלטרנטיביות, יצירות אומנות ובית קפה טוסקני, וכל זה מול נוף מרהיב הצופה אל הים התיכון.

 

חדר הישיבות. מתחם Job&Joy בסלעית

 

לדברי אריק, "המתחם משלב את הניסיון המצטבר שלנו, הניהולי ההדרכתי והיצירתי וכמובן את אהבת האירוח והאופי החברותי של שנינו כך שביחד הצלחנו ליצור את הדבר הקסום הזה". 

  

במתחם הם מארחים קבוצות לאירועים עסקיים ופרטיים, ימי כיף וגיבוש, ימי עיון, הרצאות, ישיבות הנהלה, סדנאות מגוונות וכד' והכל באווירה שונה וקסומה עם אנרגיות חיוביות. 

 

מה התכונות החשובות או מה הכי חשוב להבין כשאתה בוחר לפתוח עסק בחצר הבית? האם זה יכול להתאים לכל אחד? 

"לפני שהחלטנו להקים את המתחם J&J , השאלה הראשונה ששאלנו את עצמנו, האם אנחנו רוצים לפתוח את ביתנו גם בפני אנשים שאינם נמנים על המשפחה או חברים. מצאנו את עצמנו עונים ביחד שאנחנו רוצים ומוכנים לאפשר לאחרים לבוא ליהנות, לספוג את האנרגיות החיוביות, ולקדם את החברות שיגיעו אלינו להצלחות. התשובה שלנו לעצמנו יצרה דרייב ומומנטום, ובתוך שבעה חודשים בלבד, בעבודה מאומצת, ארחנו חברת היי טק לישיבה ראשונה בחדר הישיבות המפנק והמאובזר שלנו". 

 

איך מגיבים הלקוחות כשהם מבינים שהם מגיעים להתארח בחצר הפרטית שלכם?  

"מרבית הלקוחות שלנו מגיבים בצורה די דומה. משמיעים WOW גדול מיד כשעוברים את שער הכניסה, צועדים בשבילי החצר המטופחת ומגלים את הנוף וכעבור זמן מתחילות השאלות כמו: איך עלה לכם בראש להקים מקום שכזה? מי תכנן את המקום? יש צימרים? לא רוצים הביתה! בסוף היום נפרדים בחיבוק ונשיקה והבטחה כי יחזרו בקרוב ויפיצו הלאה".  

 

מה היתרון של עסק בחצר הבית? 

"כשהעסק אצלך בחצר קשה מאד לעשות הפרדה מלאה בין הבית לבין העסק. אתה יוצא מפתח הדלת-אתה בתוך העסק. אחר הצהרים כשהאורחים הולכים, אנחנו יושבים בחצר שלנו, שזה בעצם גם העסק, מתרווחים בכורסאות אל מול הנוף, ומרגישים שזה שלנו ופרטי. אנחנו חושבים לפעמים על אלו שצריכים לנסוע רחוק, לעבור פקקים, ולהישאב אל תוך העבודה ושמחים שאצלנו זה אחרת. מצד שני ברור שזה לא מצב שיכול להתאים לכל אחד". 

 

חצר הבית הפכה לעסק הפרטי. מתחם Job&Joy

 

הדרמנו לאיזור חבל הבשור ועוטף עזה שם פגשנו את חגי וקרן שפתחו לאחרונה את "הנגריה - בית קפה/מסעדה -  בחצר האחורית של ביתם במושב דקל. במשך שנים הייתה לחגי נגריה בחצר הבית ובה נהגו החברים והשכנים להתאסף "לפרלמנט", שמעו מוסיקה, שתו בירה והיה תמיד שמח. חגי, שבעברו הרחוק היה שותף להקמה וניהולו של אחד מבתי הקפה המבוקשים בת"א החליט שהוא רוצה להגשים חלום נוסף, לחזור להתמקד באירוח והצליח לסחוף את קרן לחוויה. במו ידיו עיצב ובנה חגי מקום מרהיב באווירה ביתית ורגועה.    

 

בנגריה אפשר ליהנות מאזור פנימי ממוזג וגם דק רחב ומקורה בחזית עם רחבה גדולה שהילדים יכולים להשתולל ולשחק. בשעות היום הם מגישים  ארוחות בוקר מפנקות, בשעות הערב התאורה מתעמעמת ועוברים לאווירת בר ולעיתים אף מארחים הופעות חיות.  

 

בצמוד לבית הקפה שוכן הסטודיו/ קליניקה של קרן בה ניתן לקבל טיפולי גוף מפנקים, או להשתתף במפגשי יוגה ומדיטציה. כך שאפשר לשלב בין שני העסקים וליהנות מיום כייף של פינוק וארוחה טובה.

 

חגי וקרן, הנגריה

 

איך מגיבים השכנים שרגילים לחיים שקטים של המדבר ופתאום אנשים זרים מגיעים?  

"תושבי האזור היו צמאים למקום כזה שמשלב אוכל טוב, אווירה, ומוסיקה טובה ואם אנחנו יודעים ואוהבים לתת את כל זה וגם לעשות מזה פרנסה אז למה לא בעצם? אין פה באזור מקומות בילוי לצאת בערב ובטח לא בסופי שבוע אז כך שגם השכנים שמחים שיש היום לאן לצאת ולשנות אווירה וזה קרוב לבית".   

 

האם אתם רואים אופק כלכלי בעסק הביתי? כזה שיאפשר לכם לגדול ולהתפתח? 

"יש אופק כלכלי אם נצליח לשמור על תחזוקה ורמת האירוח, נחדש ונגוון ויש לנו את כל הכוונות לא לזייף!". 

 

מקום מרהיב באווירה ביתית ורגועה. הנגריה.

 

מנופי המדבר בדרום עלינו לצפון הירוק והגענו הישר לביתם של נחי ובטי במושב רמות ברמת הגולן, הצופה לנופי הכינרת המופלאה. 

במבנה עץ מקסים בכניסה לבית גילינו חוויה קולינרית מיוחדת ושונה. נחי ובטי, ממקימי המושב, טיילו והתגוררו במשך השנים ברחבי העולם. אספו חוויות ורעיונות שהביאו לתוך ביתם. 

 

כבר לפני למעלה מ – 15 שנים מגישים נחי ובטי במסעדה המיוחדת שלהם "בטי ונחי ביסטרו כפרי" ארוחת טעימות עשירה במיוחד. אין תפריט במסעדה והלקוח לא יכול לבחור מה הוא רוצה לאכול. הארוחה כוללת מנות גורמה מגוונות מעשי ידיו של נחי המשתנות לפי מצב הרוח שלו ובסופה של הארוחה נהנים מהקינוחים המיוחדים שמכינה בטי. האווירה במסעדה משרה ביתיות אבל אחרי שטועמים את האוכל מבינים שמדובר לגמרי במסעדת יוקרה. 

 

 

 

נחי ובטי. נהנים מהעסק הביתי

 

המסעדה ממוקמת ממש בכניסה לבית שלכם, איך עושים את ההפרדה בין העסק לבית או שכבר אין אפשרות לעשות את ההפרדה?   

"אני אוהב לבשל, והכי נכון וטבעי עבורי שזה יהיה בבית שלי" אומר לנו השף נחי אלקין. אבל יחד עם זאת הם הגבילו את המסעדה והיא פתוחה רק בימים חמישי ושישי.  

 

"בצורה הזו האהבה שלנו לבישול ואירוח נשארת בגדר הובי ולא הופך לעסק שגוזל מאתנו את כל הזמן והפרטיות ונשאר לנו מספיק זמן להמשיך לטייל, להגיע למקומות אחרים, לחוות  ולקבל עוד רעיונות שנוכל להביא אלינו, כך שהעסק משולב בביתנו אבל לא משתלט עליו".    

 

סעודת אבירים. בטי ונחי ביסטרו כפרי

 

מה שונה עסק בבית מפתיחת עסק במקום אחר, לדוגמה? 

"במקרה שלנו התחושה היא שאנחנו מארחים בבית, אנחנו אוהבים את זה ואנחנו אלו שמחליטים מתי, איך וכמה לארח, מה בא לנו לבשל וזה מה שמייחד את המקום שלנו". 

 

בימי חמישי הם מארחים לערבי קונספט, ערב יווני, איטלקי, אפילו טבעוני – נחי הצליח להוכיח  שאפשר ליהנות מארוחה טובה ומפוארת גם אם אינה כוללת בשר. אחד מערבי הדגל של המקום הוא "סעודת אבירים". זהו ערב מיוחד המתנהל כמשתה לילי וסעודה בנוסח ימי הביניים. שולחנות המסעדה מוצמדים לשולחן אחד ארוך ונערכים בסגנון ימי האבירות הקדומים. כולם יושבים ביחד גם אם הם לא מכירים את האדם שיושב לידם. הבשר והאלכוהול זורמים, האווירה שמחה, חופשית ומשוחררת.  

 

המלצריות לובשות מדי שריון אבירים מיוחדים, וגם נחי בעצמו לובש את מידי האביר שלו ומברך את האורחים לפני תחילת הארוחה בברכת "האביר נחי", בגדול בברכה הוא מחייב את האורחים לאכול הרבה וליהנות!  

 

"המלצריות לובשות מדי שיריון". בטי ונחי ביסטרו כפרי

 

אז אם יש לכם חזון ורצון לעסק בחצר הבית שלכם תעצרו רגע, חשבו אם זה באמת משהו שיכול להתאים לכם, אם אתם מוכנים להיכנס להרפתקה הזאת, ולהכניס אל חצר ביתכם לקוחות מדי יום.  אם התשובה לכל אלו היא כן - אז לכו על זה, ובגדול! אם תעשו את זה בצורה נכונה, זה בהחלט יכול להיות מדהים!!! 

 

אתר נדל"ן קום מברך את המשתתפים בכתבה ומאחל להם המשך הצלחה ושגשוג.